Ne-am pierdut specificul national
Realitatea Romaneasca
Vineri, 23 Februarie 2007
2306
Doua-trei milioane de euro. Atat ar costa campania mediatica pregatita de Ministerul nostru de Externe pentru promovarea imaginii Romaniei. In momentul in care toata Europa da o lupta salbatica pentru branduri, purtatorul de cuvant al Ministerului nostru de Externe recunoaste, zambind, ca, tot incercand sa gaseasca ceva specific romanesc, de genul rachiului bulgarilor, nu a prea gasit. "Am ajuns la pozitionarea de spirit fabulos al Romaniei tocmai pentru ca, in incercarea de a identifica elemente pur romanesti, nu am gasit." Nici mamaliga, nici sarmalele nu sunt "chiar romanesti". Nici salamul de Sibiu, nici branza de burduf, pe care n-am stire s-o mai prepare cineva in lume. Dar poate doamna purtatoare de cuvant stie mai bine.
In 2000 m-am aflat la Hanovra, in perioada cand orasul gazduia Expozitia universala, cu un pavilion romanesc extraordinar de bine cotat, intre primele cinci-sase ale targului, daca mi-aduc bine aminte. Pavilionul amplasat strategic spre una dintre iesirile-intrarile complexului, imbracat in perdele de vegetatie, din care mereu razbatea muzica populara, atragea si prin oferta de vinuri romanesti, chiar gratuit uneori.
Nu faceam parte pe atunci din Uniunea Europeana. Dar ne straduiam, si reuseam, sa aducem un aport material la peisajul european. Acum suntem in Europa, unde fiecare incearca sa-si aduca individualitatea sa, altfel va fi inghitit. Noi ne legitimam cu "spiritul fabulos". Nu vreau sa cred ca am devenit mai europeni decat britanicii, germanii, olandezii, mai dispusi sa ne topim in magma.
Deci, ceva spiritual, numit "bucuria de a trai", ne defineste. Nu ar fi nicio problema. "Polonia a realizat o campanie dedicata prezentarii avantajelor financiare si de business pe care le ofera aceasta tara. Cehia a avut drept scop prezentarea tarii ca un loc linistit, in care iti place sa-ti petreci vacanta. Ungaria a avut mai multe campanii, ale caror mesaje principale au fost "Land of natural wonders and treasures", "Talent for entertaining", "Open doors. Open hearts. Open minds", ne spune purtatorul de cuvant MAE.
Numai de n-ar fi o forma fara fond. La televiziuni vedem zilnic subiecte despre copii abandonati, pensionari la cozi pentru talon, someri care se arunca de pe blocuri de zece etaje ca sa mai obtina o amanare de o luna a evacuarii.
Numai cine ne cunoaste in forma ansamblurilor topaind la targurile internationale poate sa ne defineasca prin "bucuria de a trai".
Realitatea Romaneasca
Joi, 22 Ianuarie 2009
2306
Realitatea Bihoreana
Miercuri, 21 Ianuarie 2009
2306
Realitatea Romaneasca
Miercuri, 21 Ianuarie 2009
2306
Realitatea Romaneasca
Duminica, 18 Ianuarie 2009
2306